Oranjebeurzen en Tentoonstellingen



Op deze pagina vindt u de Aankomende Oranjebeurzen en Koninklijke Tentoonstellingen.



Hermitage Amsterdam: Juwelen! vanaf 14 september 2019 – 1 september 2020


Van 14 september 2019 tot en met 1 september 2020 schitteren in de Hermitage Amsterdam tienduizenden edelstenen.
Van agaat tot zirkoon, vrijwel alle bijzondere steensoorten zullen er te vinden zijn. Ze werden verwerkt in de meest exquise juwelen en
accessoires, gedragen door de Russische high society. De juwelen vertellen – samen met een overdaad aan rijk gedecoreerde baljaponnen,
keizerlijke kostuums en majestueuze portretten – de persoonlijke verhalen en geven een fascinerend beeld van ruim twee eeuwen mode en juwelen.
Van rococo, empire, romantiek tot art nouveau.

De fabelachtige collectie juwelen vormt een van de grote schatten van de Hermitage St.-Petersburg. Een indrukwekkende verzameling die in de
loop der eeuwen is uitgegroeid tot een heuse schatkamer met duizenden kostbaarheden. Daaruit komen ruim 300 adembenemende stukken dit najaar
naar Nederland voor Juwelen!. Het publiek ontmoet flamboyante, machtige tsarina’s zoals Elisabeth, Catharina de Grote en latere modebewuste
tsarina’s, van wie talloze persoonlijke bezittingen te zien zijn. Een van de topstukken is het bloemenboeket van edelstenen (1740–50): een
broche van tsarina Elisabeth met ruim 400 briljanten en meer dan 450 roosgeslepen diamanten, plus blauwe en gele saffieren, robijnen,
topazen en smaragden. Een pronkstuk zonder weerga.

Van Catharina de Grote is straks een persoonlijke juwelenkist te zien, een onwaarschijnlijk rijk meesterwerk, drie kilo zwaar en bezaaid met
bijna 400 kleurrijke edelstenen, met als blikvangers 26 robijnen, 24 smaragden en diverse cameeën. Ook Anna Pavlovna (Paulowna) is vertegenwoordigd,
de ‘Nederlandse’ Romanov, koningin der Nederlanden tussen 1840 en 1849. Naast de Romanovs schitteren ook schatrijke adellijke families uit de negentiende en
vroege twintigste eeuw zoals de vorsten Joesoepov. Samen waren zij bepalend voor de (inter)nationale modetrends en zetten ze de fameuze juwelenhuizen nog
zichtbaarder op de kaart. In de tentoonstelling zijn straks meesterwerken te zien van Cartier, Lalique, Tiffany en natuurlijk hofleverancier Fabergé.

Juwelen! Schitteren aan het Russische hof is te zien vanaf zaterdag 14 september 2019 tot en met 1 september 2020.


Foto: © State Hermitage Museum, St Petersburg / Juwelenkistje Augsburg


Foto: © State Hermitage Museum, St Petersburg / Bloemenboeket van edelstenen St.-Petersburg


Foto: © State Hermitage Museum, St Petersburg / Horloge, Frankrijk, Léonard Bordier, eind 18de – begin 19de eeuw


Foto: © State Hermitage Museum, St Petersburg / Haarsierspeld, St.-Petersburg, 1770–90.

Meer informatie en online tickets kopen via: https://hermitage.nl/nl/

Hermitage Amsterdam: Verwacht: Romanovs in de ban van de ridders


Te zien vanaf 1 september t/m 31 december 2020: Vanuit de wereldberoemde middeleeuwse kunstcollectie en het Arsenaal van de
Hermitage presenteren we een verrassend verhaal met ridders en jonkvrouwen, hoofse liefde en toernooien. Een fascinatie van
velen in negentiende-eeuws Europa, en de tsaren deden volop mee. Tsaar Alexander III wist in 1885 een fameuze kunstcollectie
met talloze middeleeuwse objecten op te kopen, vlak voordat die zou worden geveild in Parijs. Een schok ging door de Franse
kunstwereld! Nicolaas I, de ‘ridder-tsaar’, stichtte een Arsenaal met bijzondere harnassen en oude wapens. Voor het eerst komen
hoogtepunten uit die collecties naar Nederland. Zoals het fenomenale drieluik Aanbidding der Wijzen van Hugo van der Goes en een
heuse Tuin der Lusten van een navolger van Jeroen Bosch. Ook veel bijzondere kerkschatten, bijvoorbeeld van het beroemde Limoges-email.
Een echte eyeopener is een schitterend, vijf eeuwen jaar oud exemplaar van de Roman de la Rose, de spraakmakende, erotisch geladen
middeleeuwse bestseller. En, voor de avontuurlijke ridder of romantische jonkvrouw in jezelf: een spannende toernooi-opstelling
met prachtige harnassen – waaronder één van keizer Karel V!


Tentoonstelling: Koninklijk Licht – Koninklijke geschenken en lichtontwerpen van René Lalique, 8 december 2019 t/m 20 juni 2021


René Lalique (1860 – 1945) wordt wel de Da Vinci van de juwelen- en de glaskunst genoemd. Als internationaal gevierd kunstenaar heeft hij werk geleverd
aan Europese vorstenhuizen en de keizerlijke familie van Japan. Deze tentoonstelling geeft een beeld van de opdrachten die hij voor hen heeft uitgevoerd.
Door de tentoongestelde briefwisselingen tussen opdrachtgevers en René Lalique, krijgen de bezoekers een interessant inkijkje hoe de opdrachten tot stand
zijn gekomen. Daarnaast krijgt de bezoeker door de opstelling van de expositie een beeld van de context waarin de objecten destijds zijn geëtaleerd
en gebruikt. Beelden en fotomateriaal tonen het werk in hun samenhang en oorspronkelijke setting.

Onder de getoonde objecten bevinden zich onder andere een kroonluchter en tafelornamenten (gedecoreerd met tulpen), die door het
corps diplomatique in 1937 aan de toenmalige prinses Juliana zijn geschonken ter gelegenheid van haar huwelijk.

Het Britse koningshuis zal naast wijnglazen ook een tafelornament met verlichte basis – een zogenaamde ‘sur tout’ ofwel ‘pièce de milieu’ – uit 1938
ter beschikking stellen. Om de tafelschikking een meer complete context te geven worden twee facsimile kandelaren getoond.

Ook zal het, in opdracht van Prins Asaka ontworpen, glazen paneel uit het keizerlijk paleis in Tokio te zien zijn.
Vanuit het Zweedse koningshuis wordt een spiegel tentoongesteld uit 1912, die in het bezit is geweest van Victoria van Baden en koning Gustaaf.
Daarnaast worden ontwerpen van René Lalique voor verscheidene hoge adellijke families geëxposeerd.

Het begin van Laliques carrière, die in het teken stond van het maken van juwelen, werd gevolgd door een samenwerking met de Franse parfumeur Coty.
Fraaie parfumflacons werden voor Coty en andere parfumhuizen ontworpen. Geïnspireerd door deze flacons, ontwierp Lalique gaandeweg grotere parfumflacons
in de vorm van vazen. Hij creëerde vazen met afbeeldingen, in het bijzonder van de vrouw, en was geïnspireerd door de zogenaamde ‘kleine natuur`. Als
in 1929 in Amerika de economische crisis uitbreekt, zet Lalique vanaf 1932 eveneens een lijn van massaproductie op.

Daarnaast blijft hij werk voor gefortuneerde opdrachtgevers, zoals konings- en keizershuizen, realiseren. Met zijn opdrachtgevers, zoals de Japanse
Prins Asaka, knoopt hij vriendschappelijke betrekkingen aan. Ook krijgt hij veel opdrachten vanuit de high society. Het blijvende succes van Lalique
tijdens de crisisjaren kan dan ook verklaard worden uit het feit dat hij zich naast massaproductie ook op de puissant rijken heeft gericht, die
substantieel minder last van de economische neergang ondervonden.

René Lalique heeft als creatief kunstenaar baanbrekende ideeën. Zo combineert hij een nieuw fenomeen als elektrisch licht met glas, zoals in het
tafelornament met verlichte basis van het Britse koningshuis. Een ander voorbeeld hiervan is het excessief luxueuze passagiersschip de "Normandie"
dat op 29 mei 1935 zijn eerste trip maakte. Lalique leverde circa 90 ton glas aan ontwerpen die volledig van binnenuit verlicht waren. Hierdoor kreeg
de "Normandie" de bijnaam "het lichtschip".

Eveneens ontwerpt hij gebruiksvoorwerpen, zoals tafelornamenten, glazen kandelaars en drinkglazen. Vernieuwend is zijn gedachte om een "bouwsteen"
van glas te creëren. Een zogenoemde "blue print" wordt ontworpen als een glazen basiselement. Door deze basiselementen te "stapelen" ontstaat
bijvoorbeeld een deur of wand van glas. Het uitgangspunt is modulair hetgeen betekent dat men van kleine handzame onderdelen grote structuren kan
bouwen, zoals met bakstenen een huis. De basiselementen kunnen verschillende functies vervullen. Zo kan hetzelfde element in een glazen tafel
worden gebruikt als ook tegen een wand, waarbij in dat geval het object vanuit de achterzijde wordt aangelicht.

Een tentoonstelling in twee delen van 8 december 2019 tot en met 20 juni 2021.



Openingstijden en adres


Openingstijden museum: Di t/m Zo: 11:30 - 17:00

Gasthuisstraat 1, 6981 CP, Doesburg, tel. 0313-471410


Kunstmuseum Den Haag: Koninklijk Blauw, 1 juni 2020 t/m 22 november 2020


Koninklijk Blauw: HET MOOISTE DELFTS AARDEWERK VAN WILLEM EN MARY

De inrichting van de tentoonstelling Koninklijk Blauw – Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary was al in volle gang toen Kunstmuseum
zijn deuren moest sluiten. Het werk kwam stil te liggen en de coronacrisis heeft er bovendien voor gezorgd dat topstukken uit onder andere
Hampton Court Palace en het V&A in Londen (nog) niet in bruikleen gegeven konden worden. Nu het museum sinds 1 juni weer geopend is, maakt
Koninklijk Blauw desondanks deel uit van een van de routes die je als bezoeker kunt volgen. Want hoewel de tentoonstelling in eerste instantie
nog niet helemaal compleet is, is er wel degelijk veel moois te zien, waaronder de onlangs verworven zeldzame bloemenpiramides. In de komende
periode wordt de tentoonstelling gefaseerd verder ingericht en is vervolgens nog te zien tot en met 22 november.

Delfts blauw: de hele wereld kent het voor ons land zo iconische aardewerk. Het is nog altijd actueel en hoewel we de geschiedenis denken te kennen,
zijn er nog steeds nieuwe verhalen over te vertellen. Een deel van de absolute topstukken bevindt zich echter in het buitenland en is zelden of nooit
in ons land te zien. Dit voorjaar brengt Kunstmuseum Den Haag daar verandering in door bijzondere topstukken voor de eerste keer samen te brengen.
In de tentoonstelling zijn topstukken te zien uit onder andere Hampton Court Palace en het V&A in Londen. Het publiek kan op die manier kennismaken
met de tijd waarin het beroemde koningspaar Willem en Mary het mooiste Delfts blauw ooit lieten maken: Koninklijk Blauw.

Ter gelegenheid van 400 jaar Delfts aardewerk en als ode aan de Brits-Nederlandse vriendschap presenteert Kunstmuseum Den Haag
dit voorjaar een verhaal over Oranje op blauwwit, over fragiele diplomatie en glorieuze grandeur. Koninklijk Blauw laat zien hoe
een Engelse koningin van toen de Nederlandse identiteit nog altijd kleurt.

Van metershoge bloempiramides tot tuinvazen en confiturenschalen: in de late zeventiende eeuw werd het mooiste tinglazuuraardewerk van Europa
gemaakt bij de plateelbakkerijen in Delft. De bloeiperiode van Delfts aardewerk valt samen met de regeerperiode van Willem III (1650-1702) en
Mary II Stuart (1662-1695). Zij verzamelden naast Chinees porselein dan ook dit fraaie, verfijnde keramiek uit Delft. Sterker nog, ze waren
belangrijke pleitbezorgers. In het bijzonder Mary gold als een ware ambassadeur voor Delfts aardewerk en zij liet dit in opdracht maken bij
plateelbakkerij De Grieksche A. De tentoonstelling richt zich op de periode 1689-1702, waarin stadhouder Willem III en Mary II Stuart ook
koning en koningin zijn van Engeland, Schotland en Ierland. Koninklijk Blauw laat bezoekers kennismaken met de culturele rijkdom die volgde
uit deze Nederlands-Britse verbintenis in de zeventiende eeuw.

Vanaf de vijftiende eeuw was Chinees porselein, als zeldzame en kostbare rariteit, slechts zo nu en dan in Europa te zien. Door de handel met
Azië via de Verenigde Oost-Indische Compagnie nam in de zeventiende eeuw de aanvoer naar Nederland toe en werd het een geliefd verzamelobject.
De grootmoeder van Mary, Amalia van Solms, maakte in haar interieurs al veelvuldig gebruik van porselein. Ook Mary was een fervent verzamelaar
en in elk van de acht paleizen waarover ze in de Republiek beschikte, waren porseleinen objecten te vinden. Maar ze verzamelde ook Delfts
aardewerk. Ze bewonderde de imitaties die de Delftse plateelbakkerijen van het Chinese blauw-witte porselein maakten, omdat ze erin slaagden
de vormen, kleuren en decoraties van het porselein te evenaren. Op Paleis Het Loo zijn fragmenten van de vroegste door Mary verzamelde
blauwwitte keramiek bewaard gebleven.

De tentoonstelling komt tot stand dankzij een unieke samenwerking met Paleis Het Loo, het jachtpaleis dat Willem III en Mary II in 1685-1686 in
Apeldoorn bouwden. Bij de inrichting speelden de decoratieve kunsten, waaronder keramiek, een belangrijke rol. Er zijn geen complete voorwerpen
van Delfts blauw aardewerk bewaard gebleven, maar de vele in de tuinen van Het Loo opgegraven fragmenten en de op basis hiervan aangekochte
voorwerpen geven een uniek inkijkje in het Delfts aardewerk dat hier ooit aanwezig was. Deze archeologische vondsten zijn zeer bijzonder omdat
het het enige bewaard gebleven stadhouderlijk Delfts aardewerk van Willem en Mary wereldwijd is en het vroegste koninklijke Delfts aardewerk
in Nederland. De vernieuwing en verbouwing van Paleis Het Loo biedt de mogelijkheid om deze bijzondere collectie Delfts aardewerk tijdelijk
in Den Haag te tonen. Vanaf 31 maart 2020 is Paleis Het Loo BuitenGewoon Open met de baroktuinen waar vanaf 1 juni de Delftse tuinvazen naar
zeventiende-eeuwse koninklijke voorbeelden in hun oorspronkelijke setting te zien zijn.

Mary heeft waarschijnlijk een rol gespeeld bij het ontstaan en ontwikkelen van uitzonderlijke stukken Delfts aardewerk. Decoraties met kronen, het wapen
van Oranje-Nassau en de monogrammen van Willem en Mary geven het Delfts aardewerk na de kroning als Koning en Koningin van Engeland, Schotland en Ierland
vorstelijke status. In dit representatieve ‘koninklijke blauw’ is de invloed van hofontwerper Daniël Marot (1660/61-1752) dan ook duidelijk te herkennen.
Veel andere Europese vorstenhuizen volgden Mary’s voorbeeld en bestelden gepersonaliseerd aardewerk in Delft.

Van Mary’s bloempiramides uit Engeland zijn monumentale exemplaren bewaard gebleven in Hampton Court Palace. Mary had hier in de tuin een paviljoen,
the Water Gallery, met Delfts aardewerk ingericht. In de tentoonstelling worden, naast topstukken uit Hampton Court Palace, ook de Delftse wandtegels
uit de Water Gallery uit vijf musea met elkaar herenigd. Bruiklenen uit de collecties van Paleis Het Loo, het Rijksmuseum, Museum Prinsenhof Delft
en vele internationale musea brengen voor de eerste keer het Delfts aardewerk van Willem en Mary samen.

Twee pronkstukken uit de eigen collectie van Kunstmuseum Den Haag krijgen in deze tentoonstelling een centrale plek: twee Delfts Blauwe bloemenvazen in
de vorm van Willem III en Mary II. De vazen waren veertig jaar van elkaar gescheiden en maakten allebei deel uit van een andere privécollectie. In 2015
zijn de vazen in het museum weer met elkaar verenigd, mede mogelijk gemaakt met steun van onze Vriendenvereniging. In Koninklijk Blauw staan ze symbool
voor de belangrijke rol die het paar heeft gespeeld voor de bekendheid van het Delfts Blauw. De opdrachten die door plateelbakkerij De Grieksche A
aantoonbaar voor Mary als koningin zijn gemaakt behoren tot het Nederlandse culturele erfgoed dat internationaal bekend is. Het vindt bovendien nog
altijd navolging in eigentijdse koninklijke uitingen, zoals het nieuwe staatsbanketservies ‘Blossom Panache’ in 2017, waarvan de ontwerptekening en
enkele stukken in de tentoonstelling worden getoond. Of bijvoorbeeld in een installatie geïnspireerd op wandbespanningen voor de Blauwe Salon van
Paleis Huis ten Bosch in 2019.


Foto: Foto: Mounir Raji – Visionary Agency

Openingstijden en adres


Dinsdag t/m zondag van 10:00 - 17:00 uur.

Adres: Stadhouderslaan 41 2517 HV, Den Haag


Spoorwegmuseum: Vorstelijk reizen vanaf 4 oktober 2017 t/m 4 oktober 2025


Tegenwoordig reist het Koningshuis slechts sporadisch met de trein. Dat was vroeger wel anders.
Koningen en koninginnen gingen veelvuldig op reis en gebruikten daarvoor prachtige salonrijtuigen.
Het Spoorwegmuseum beschikt over een unieke koninklijke collectie, waaronder drie salonrijtuigen en een koninklijke wachtkamer.
Rond deze bijzondere collectie is er nu een nieuwe presentatie: Vorstelijk Reizen. Bezoekers die langs de koninklijke stukken lopen,
zullen merken dat er iets aan de hand is. Er komen geluiden uit de rijtuigen en je kunt meeluisteren met het treinpersoneel. Het zijn
‘flashbacks’ uit het verleden, korte fragmenten waarin het treinpersoneel praat over het werk. Op deze manier krijg je een idee wat de
gang van zaken was in de koninklijke trein.

Openingstijden en prijzen


Geopend op di t/m zo (+ ma in schoolvakanties) van 10-17 uur.
Gesloten op 1 januari + 27 april.

Reguliere tickets voor het Spoorwegmuseum gelden voor personen van 4 jaar en ouder en kosten € 17,50 per ticket.
Kinderen van 0 t/m 3 jaar hebben gratis toegang (behalve bij Thomas en Chuggington evenementen).
Museumkaarthouders hebben gratis entree tot het Spoorwegmuseum (ook tijdens evenementen).

Adres


Maliebaanstation 16
3581XW UTRECHT
030 - 2306206
Website: https://www.spoorwegmuseum.nl
E-mail: info@spoorwegmuseum.nl


Oranjebeurzen 2020


Royals Verzamelbeurs Nijverdal 2020, Afgelast


Royals Verzamelbeurs 2020 afgelast!

Op 21 april 2020 hebben we van minister-president Rutte te horen gekregen, dat alle evenementen tot en met 1 september 2020 géén doorgang
mogen vinden. Wilbert Slooijer (organisator) vertelt: "Na een uitgebreid overleg binnen de organisatie van de Royals Verzamelbeurs is besloten
dat de beurs op zaterdag 10 oktober 2020 niet doorgaat. Het coronavirus maakt het dit jaar onmogelijk en onverantwoord om dit leuke koninklijke
verzamelaarsevenement "op de anderhalve meter” te realiseren. Deze afgelasting is voor ons als organiserend team van de Royals Verzamelbeurs een
teleurstellende mededeling, waarbij we tegelijkertijd begrip hebben voor het feit, dat de gezondheidssituatie in Nederland een veel hogere
prioriteit heeft dan het organiseren van dit leuke koninklijke verzamelaarsevenement."

De datum van de Royals Verzamelbeurs volgend jaar is al wel bekend, namelijk zaterdag 9 oktober 2021.
De organisatie hoopt u dan te mogen ontmoeten in de (hopelijk) "oude en vertrouwde sfeer en opzet."
Royale en maximale groeten namens het team van de Royals Verzamelbeurs, Wilbert Slooijer.

Oranjebeurzen 2021


Vorstelijke Oranjebeurs Buren 2021


Helaas zijn wij, Museum Buren en Oranje vanwege Corona Virus voorlopig gesloten, ook de oranjebeurs op 4 april 2020 gaat niet door.

Zaterdag april 2021 is er in Oranjestad Buren de dertiende vorstelijke Oranjebeurs. De beurs is in zalencentrum "de Prinsenhof",
De Bijen 1 te Buren. Gerda Verkerk en haar collega’s van het Oranjemuseum te Buren nemen de organisatie voor hun rekening.

De beurs is geopend vanaf 10.00 uur en duurt tot circa 15.00 uur. Entree is € 2,50 per persoon.

Voor nadere informatie en/of reserveringen kunt u bellen naar Gerda Verkerk te Weesp met telefoonnummer: 0294-416424 of bij
Toeristen Informatie Buren met telefoonnummer: 0344-571922. De beurs in Buren heeft ook een eigen website: http://www.museumburenenoranje.nl

Royals Verzamelbeurs Nijverdal 2021


Op zaterdag 9 oktober 2021 organiseert Wilbert Slooijer voor de 19de keer de Royals Verzamelbeurs in Nijverdal.
De beurs is in zalencentrum “Het Vischnet” , Grotestraat 70.

De beurs is geopend vanaf 10.00 uur en duurt tot circa 15.00 uur.
Entree is € 3,00 per persoon.

Voor nadere informatie over deze beurs kunt u contact opnemen met organisator Wilbert Slooijer,
telefonisch bereikbaar op: 06-44958739 of via e-mailadres: royalsverzamelbeurs@kpnmail.nl.
De beurs heeft ook een eigen website: www.royalsverzamelbeurs.nl


Copyright © 2006-2020 https://koningsfan.nl/


Homepage